מגזין אקוקה 20

Zaha Hadid - זאהה חדיד

האדריכלית הבריטית, זאהה חדיד מזוהה יותר מכול עם הסגנון האדריכלי של דה-קונסטרוקטיביזם. לפני שזאהה החלה בלימודי האדריכלות בבית הספר לאדריכלות של ה-AA בלונדון, היא קיבלה תואר במתמטיקה מהאוניברסיטה האמריקנית בביירות. לאחר סיום לימודיה היא החלה לעבוד אצל האדריכל ההולנדי, רם קולהאס, שהרצה במשרד העירוני האדריכלי של המשרד לאדריכלות. ב-1980 היא פתחה משרד עצמאי בלונדון. זאהה זכתה באינספור פרסים אדריכליים, חלקם עבור מבנים שמעולם לא נבנו. ב-2004 היא היתה האישה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר לאדריכלות עבור תרומתה לאדריכלות.

צורתו של הביתן מהללת את העבודה האייקונית של שאנל, הידועה ביצירת שכבתיות של הפרטים העדינים ביותר, אשר יחד מרכיבים את השלם האלגנטי והמלכד. התוצאה היא מבנה עם קשר חזק להשראה המקורית – אלגנטיות, פונקציונליות ורב תכליתיות, הן של המבנה בכללותו והן של הפרטים. המבנה הארכיטקטוני של הביתן מורכב מסדרה המשכית של אלמנטים קשתיים, כשחצר פנימית, המהווה "מקום לרוגע ומחשבה" לאחר הביקור בתערוכה וכן לאירוח אירועים, משמשת כחלל מרכזי בו.
תקרת הזכוכית מתכווננת, בכדי לאפשר שליטה בטמפרטורה הפנימית, תנאי הכרחי בהיות הביתן מבנה נייד. תאורה טבעית חודרת דרך שבעה אלמנטים בתקרה ופוגשת בתאורה המלאכותית, שמגיעה דרך מרווח שקיים בין הקירות והרצפה המוגבהת, ובכך מדגישה את האדריכלות "הקשתית" ומסייעת ביצירת נוף מלאכותי חדש עבור מיצגי האומנות.

שישה מבין האלמנטים האלה מחדירים תאורה, שמאירה את עבודות האומנות ויחד עם פתח גדול ממדים נוסף הם מציפים, בדרמטיות של אור יום, את הכניסה ומטשטשים את הקשר שבין חוץ ופנים. בנוסף - התאורה, אפקטים של צבע והקצב החללי, מספקים נקודות מבט מרחביות עוצמתיות בחלל הפנימי כולו. אורכו של הביתן הוא 45 מ', רוחבו 29 מ', שטחו הכולל 700 מ"ר וגובהו הכולל 6 מ'. רצפת הביתן מוגבהת במטר אחד מעל מפלס הקרקע הקיימת. לאור הבעייתיות בהעברת הביתן מעיר לעיר, רוחבו של כל אלמנט קונסטרוקטיבי לא עולה על 225 ס"מ. שטחה של החצר הפנימית 65 מ"ר. חצר זו מכילה פתחים שקופים ורחבים, הפונים לשמים, מכניסים את זיו החמה ונוסכים אותה אווירת רוגע מתבקשת.

הניגוד המוחלט בין מבנהו העוצמתי של הביתן אל מול הקלילות של מעטפתו, מבטאים אמירה מסתורית-נועזת משהו. חוץ הביתן מתפתח למגוון חללים פנימיים עשיר, שמעצים את הפוטנציאל של שימוש חוזר ותכנון נוסף בחלל, בשל הגמישות המתאפשרת מעצם צורתו. הנזילות המוחלטת של הגיאומטריה העקלקלה במבנה הביתן, הנה המשכיות ברורה של 30 שנות מחקר, בהן מפליאה זאהה חדיד לרדת לעומקן של מערכות, המצויות בתהליך שינוי צורה מתמשך ומתאפיינות במעברים קלים וזורמים. עם רפרטואר צורני שכזה, יכולה חדיד לתרגם את סיווגו בן החלוף של הביתן לכדי צורה חושנית, הנדרשת בחגיגת תרבות נחשבת כמו זו של שאנל . ביתן גשר סרגוסה מורכב מ-4 אלמנטים עיקריים, או "תרמילים", אשר משמשים הן כאלמנטים קונסטרוקטיביים והן כחללים סגורים.

עיצובו של הביתן תוכנן בעקבות בחינה ומחקר מעמיקים של הפוטנציאל הגלום בחתך של צורת היהלום, המכיל איכויות הן מבחינה קונסטרוקטיבית והן מבחינת התוכנית של המבנה. כמו בכל המבנים בעלי שלד מרחבי, מאפשר חתך זה פיזור יעיל של כוחות לאורך המשטח, בעוד שמתחת למשטח הרצפה נוצר חלל כיס בצורת משולש, בו ניתן להשתמש להעברת המערכות של המבנה. מתוך חתך היהלום בולט שביל מעוקל קמעה. הבליטות, שנוצרו מתוך הצורה המעויינת הזאת, יצרו את ארבעת ה"תרמילים" של ביתן הגשר. למערום ולחיבור של הקורות (התרמילים) יש שני תפקידים עיקריים: להפיק את המירב ממערכת הקונסטרוקציה ולאפשר הבדלה טבעית בין החללים הפנימיים, להם הותאמו התרמילים ובין חלל התצוגה. הצלבת הקורות (תרמילים) מחזקת אותן, גורמת לפיזור העומס על כל ארבעת הקורות, במקום על אלמנט מרכזי אחד ומקטינה מגודלם של החלקים הנושאים. מעל המפלס הראשי מתחבר הגשר עם כל צד של הנהר, באמצעות משטח חלק ומשופע. כל תרמיל ממוקם באותו מפלס, מלבד אחד, הממוקם בגובה של 150 ס"מ מעל המפלס הראשי ומתחבר עם התרמילים השכנים. כמו כן - בכל התרמילים, מלבד אחד, יש מפלס עליון יותר, שתלוי מהקונסטרוקציה בעלת צורת היהלום ומאפשר תצפית אל המפלס הנמוך יותר.

כל התרמילים מוערמים במדויק במטרה להפחית את חתך ביתן הגשר, עד כמה שניתן, במקומות בהם המפתח ארוך יותר (המרחק מהאי במרכז הנהר ועד שפת הנהר הוא כ-155 מ') ולהרחיב את החתך במקום שבו המפתח קטן יותר (המרחק מהאי ועד לשפת הנהר הימנית בו ממוקמת התערוכה הוא 125 מ'). תרמיל ארוך אחד משתרע משפת הנהר הימנית אל האי, בעוד ששלושת האחרים חודרים לתוכו ומשתרעים מהאי אל שפת הנהר השמאלית. שילוב זה של התרמילים העניק לעיצוב יכולות מדהימות. החללים הפנימיים הופכים לחללים מורכבים, בהם עוברים המבקרים מתרמיל אחד למשנהו דרך חללי ביניים קטנים, המשמשים כפילטרים – איזורי חיץ. חללים אלה מפזרים את החוויה הקולית והוויזואלית בין חלל תצוגה אחד למשנהו ומאפשרים הבנה ברורה יותר של התוכן בכל אחד מהתרמילים. הזהות של כל תרמיל נשארת ברורה בתוך הביתן ומשמשת כמעין אמצעי התמצאות תלת ממדי.

התייחסות לחלל היא אחד מהצרכים שמאחורי פרויקט זה. לכל איזור בתוך המבנה יש את הזהות האישית שלו. אופיים הטבעי משתנה מחללים פנימיים הרמטיים, המתמקדים במוצגים, לחללים פתוחים עם קשרים ויזואליים חזקים לנהר אברו ולתערוכת ה-Expo. התכנון מנצל את טבען השנוי במחלוקת של ההנחיות המקוריות, תוך שהוא שומר הן על ההיבט של הגשר המסורתי (פתוח לסביבה עם קונסטרוקציית פלדה, המשמשת כאלמנט ויזואלי דומיננטי) והן על צורת ביתן התערוכות המסורתי, שבו השפעת האקלים והתאורה נמצאות תחת שליטה.

כשהוא צופה אל נהר הפרל (פנינה), מרשים במימדיו, ממוקם בניין האופרה בלב האזור התרבותי המתפתח של גואנגדז'ואו. בזכות שילוב של טכנולוגיה מתקדמת בתכנון ועיצוב המבנה, בניין האופרה ישמש כמקום ציון בפתחו של האלף החדש ובכך יהפוך את העיר גואנגדז'ואו לאחד ממרכזי התרבות של אסיה. התכנון הייחודי שלו, המשלב זוג גושי סלע, גדולים תואמים, יגביר את התפקוד האורבני, בכך שיהווה ציר גישה אל שפת הנהר ואזורי המעגן וייצור דיאלוג חדש עם העיר העולה וצומחת. המבנה עולה אל - על ויורד לרגלי שדרת ז'וג'יאנג (Zhujiang). כשמתבוננים בבניין האופרה מכיוון הפארק שבמרכז שדרת ז'וג'יאנג, הוא יוצר מעין מבוא לאי התיירות שמעבר לו.

כשמתבוננים בו מכיוון הנהר, אזי המגדלים של העיר החדשה של ז'וג'יאנג משמשים כרקע דרמטי לבניין האופרה ומתקבל מראה של מבנים ממשלתיים ותרבותיים על רקע הנהר. כמבנה, השוכן לצד אי התיירות- היישינשה (Haixinsha) ובסמוך למקום בו מתעתדים לקום מוזיאון ומוקדי עניין נוספים, מהווה בנין האופרה, עבור המבקרים, אבן שואבת ומרכז תרבותי-חברתי שוקק חיים לגדת הנהר. טיילת גישה ,הומת בתי קפה, ברים, מסעדות וחנויות, אשר משובצים מצדה האחד בצורת קונכייה, מובילה לעבר בניין האופרה. מבקרים אשר מגיעים ברכב או באוטובוס יורדים באזור ההורדה בצד הצפוני של האתר. רכבי שירות מגיעים אל בניין האופרה ולבניין התיאטרון מכל קצה של הרחוב. גישה של VIP לבניין האופרה מתאפשרת מהגבול המערבי - מול רחוב חוואהג'יו (Huajiu).

מה חדש
באתר של מגזין אקוקה תוכלו למצוא מידע בנושאי עיצוב פנים, עיצוב הבית והסביבה, עיצוב תעשייתי וניהול פרוייקטים בבניה. מגזין אקוקה הינו מגזין ישראלי הפונה לעשירון העליון בארץ ובעולם

באתר של מגזין אקוקה תוכלו למצוא מידע בנושאי עיצוב פנים, עיצוב הבית והסביבה, עיצוב תעשייתי וניהול פרוייקטים בבניה. מגזין אקוקה הינו מגזין ישראלי הפונה לעשירון העליון בארץ ובעולם

באתר של מגזין אקוקה תוכלו למצוא מידע בנושאי עיצוב פנים, עיצוב הבית והסביבה, עיצוב תעשייתי וניהול פרוייקטים בבניה. מגזין אקוקה הינו מגזין ישראלי הפונה לעשירון העליון בארץ ובעולם